Suomalaisen kansallisen opetussuunnitelman mukaan 1.-9.-luokkalaiset voivat oppia ohjelmointia. Ohjelmointi on monimutkaista ja sitä käsitellään pääosin toisen asteen tai kolmannen asteen tasolla, mutta ei Suomessa.
Maa nojautui nykyaikaistamiseen parantaakseen luokkahuoneiden kokemusta sekä opettajille että oppilaille. Integroinnin ja sen jälkeen soveltamisen myötä, moderni teknologia nosti koulutusta Suomessa.
Projektianimaatio
Suomessa oppilaat saavat tehdä pieniä elokuvia ja infografioita animaation avulla. Runsaalla rahoituksella ja tuella suurin osa suomalaisista luokkahuoneista on varustettu tietokoneilla, ohjelmistoilla ja järjestelmillä, joita oppilaat tarvitsevat tehdäkseen tällaisia projekteja.
Suurin osa projektianimaatioista keskittyy opetussuunnitelman aiheisiin. Oppilaita kannustetaan käyttämään aistejaan ja luovuuttaan näiden projektien toteuttamisessa. Tämän innovatiivisen idean on todistettu parantavan oppilaiden kiinnostusta ja monialaista osaamista oppilaiden keskuudessa.
Emmekä me muuten puhu ainoastaan tietokoneanimaatioista. Oppilaiden tehtävänä on myös käyttää luokkahuoneessa olevia esineitä ideoidensa toteuttamiseksi konkreettisiksi esityksiksi.
Ohjelmointi
Suomessa nuoret oppilaat oppivat koodaamisen peruskäsitteitä ja periaatteita. Eikä vain sitä, sillä jos lapsi kehittää tietyn intohimon ja hän nauttii aiheesta, hän voi jatkaa sitä loppuun asti. He voivat itse asiassa jopa jatkaa uraa kasinopelien ohjelmoijana tai suunnittelijana.
Suurin osa Suomen oppilaitoksista tarjoaa syventävää ohjelmointikoulutusta niille, jotka ovat kiinnostuneita ja halukkaita sitoutumaan. Oppilaat voivat oppia laskennallista ajattelua, tabletin ohjelmointia, graafista suunnittelua, BBC mikro:bitillä ohjelmointia, Pythonilla ohjelmointi ja niin paljon muuta.
Ohjelmointia opiskelevat oppilaat, ja joilla on intohimoa siihen, voivat edelleen ruokkia kiinnostustaan ja kykyjään jatkamalla monipuolisia uria IT-alalla. Ne, joilla on luovaa kosketusta, voivat jopa suunnitella palkittuja pelejä tai tulla parhaaksi kasino-ohjelmistokehittäjäksi.
IT-alan ammattilaiset voivat ansaita hyvää palkkaa niillä taidoillaan, jotka he ovat keränneet jo nuoruudesta lähtien. Sen jälkeen he kehittävät niitä ja näkevät sen kehittyvänä tiedonalana.
Robotiikka
Aivan kuten ohjelmointi, myös robotiikan periaatteet esitellään Suomessa koulun perusasteella. Robotiikka kulkee käsi kädessä ohjelmoinnin ja myös 3D tulostuksen kanssa. Opettajat rohkaisevat ja inspiroivat oppilaita kehittämään rakkauden – ei vain roboteille – vaan myös sille työn määrälle, mikä niiden valmistamiseen ja ylläpitoon sisältyy.
Oppilaille opetetaan ohjelmointilausekkeita, muuttujia ja kierroslukumittareiden, gyroskoopin ja värianturien käyttöä.
Oppilaat saavat tietoa kaikenlaisista koneista, laitteista ja työkaluista, joita he käyttävät päivittäin. Oppilaat oppivat jääkaapin koko käsitteen ja kuinka televisiossa voi olla enemmän kuin yksi kanava.
Pari vuotta sitten Suomi jopa kokeili luokkahuoneissa robottiopettajia. Se on totta, koneet hoitavat opetuksen.
Näillä kursseilla tai oppiaineilla oppilaitokset saavat paljon apua organisaatioilta ja yrityksiltä, jotka tarjoavat koulutuspalveluita näille aiheille.