Vinkkejä historian opettamiseen Suomessa

Esitelty kuva Vinkkejä historian opettamiseen Suomessa 700x350 - Vinkkejä historian opettamiseen Suomessa

Jo 1990-luvulla historian opettaminen siirtyi kauemmas perinteisestä tavasta, tarkoituskeskittyneestä sisällöstä. Siitä eteenpäin päätettiin, että sitä tuli pitää tai olisi itse asiassa ymmärrettävä tiedon muotona, halutessaan uutena tietona.

Vuosien saatossa Suomessa ymmärrettiin, että historian opettamisessa ei ole tarkoitus muistaa suurta joukkoa päivämääriä ja nimiä, joita on vaikea lausua. Helsingin yliopiston tutkijan Jukka Rantalan vuonna 2012 julkaisemassa artikkelissa selitettiin, että historia vaatii tutkimista.

”Nykypäivän oppilaiden on osattava määritellä syyt, esittää niiden syyt ja harkita annettujen todisteiden todenmukaisuutta,” Rantala kirjoitti.

Tämä edellyttää sitä, että oppilaat eivät vain suorita perusteellista lukemista vaan myös perusteellista tutkimusta, jotta he ymmärtäisivät erilaisia historiallisia näkökohtia. Tutkiva opetus otti vallan ja se teki historiasta hauskempaa, mutta vaikeampaa oppia.

Mutta ei kuitenkaan huolta, opettajat ovat Suomessa koulutettu tarjoamaan tätä laajatasoista historianopetusta. Tässä on joitakin vinkkejä historian opettamiseen.

Esitä osaa

Tämä on hyvä. Tiesitkö, että Suomessa monet opettajat itse asiassa pukeutuvat historiallisiin vaatteisiin? Juuri niin, älä ajattele sitä pukuna, vaan esitelmänä, jotta oppilaat voivat todella saada kuvan siitä, miltä historia näytti tai ainakin sen, miltä ihmiset näyttivät.

Opettajat pukeutuvat keskiaikaisiin vaatteisiin, armeijan univormuihin ja muuhun rekvisiittaan. Tämä on melko yleinen opetusmenetelmä ympäri maailmaa. Myös oppilaita kannustetaan tekemään niin.

Lähetä kuva Vinkkejä historian opettamiseen Suomessa Anna lasten hoitaa opettaminen - Vinkkejä historian opettamiseen Suomessa

Anna lasten hoitaa opettaminen

Lapset kertomassa erilaisista historiallisista tapahtumista ja ihmisistä ei ole mitään uutta. Kuitenkin useimmissa näissä tapauksissa oppilaat opettelevat ulkoa sen, mitä kirjoissa kirjoitetaan. Sitten he sanovat jokaisen kirjan sanan, sellaisena kuin ne ovat. Miten se eroaa kirjan lukemisesta?

Suomessa harjoitetaan interaktiivista raportointia, jossa lapset saavat tehdä yhteistyötä tietyillä oppitunneilla ja jakaa ajatuksiaan. Tämä on aivoriihi aivan uudella tasolla. Sen sijaan, että vain sanottaisiin tosiasioita, he menevät syvemmälle ja yrittävät liittää nämä historialliset elementit nykyiseen aikajanaan.

Suomessa on tärkeää, että oppilaat saavat esitellä omia tulkintojansa näistä tapahtumista ja tiedoista. Tämä ei vain auta lapsia heidän tutkimuskyvyissään, vaan myös heidän kriittisessä ajattelussaan ja objektiivisuudessaan.

Hyödynnä verkko-opiskelua

Historia ei ole vain sellaisten tarinoiden kertomista, jotka tapahtuivat ennen. Se on kurinalaisuutta, jota meidän on ymmärrettävä syvemmällä tasolla. Ei riitä, että tiedät mitä tapahtui, milloin se tapahtui ja kuka oli osallisena.

Siksi Suomessa historian oppimisella verkossa on vahva etu. Useat museot tarjoavat näitä kursseja ja infografioita, joten älä epäröi käyttää niitä.

On olemassa erilaisia tapoja ja strategioita historian opettamiseksi paremmin ja sen varmistamiseksi, että se jää mieleen. Historia ei ole asioiden muistamista.

Kyse on periaatteessa kaiken ytimen ymmärtämisestä ja tien tasoittamisesta miljoonien ihmisten valoisammalle tulevaisuudelle.